Comunicarea in sanatate

Comunicarea în sănătate îngroblează câteva aspect esențiale în sistemul medical: comunicarea medic-pacient, comunicarea între profesioniști, comunicarea cu exteriorul, care de multe ori se face prin intermediul mass mediei și comunicarea online care câștigă tot mai mult teren în ultima vreme și educația pentru sănătate și promovarea sănătății.

Comunicarea medic-pacient

Comunicarea între profesioniști

Comunicarea online

 

Comunicarea, cheia încrederii în medic

Declarativ, de multe ori autoritățile, reprezentanții asociațiilor profesionale și chiar medicii susțin comunicarea medic-pacient ca fiind elemental esențial din sistemul de sănătate. Cuvintele au o mare putere în comunicarea medic-pacient, aceea de a crește aderanța la tratament, a reduce greșelile și chiar a salva vieți.

Comunicarea este indisolubil legată de calitatea actului medical și de siguranța pacienților.

Practic, din păcate, de cele mai multe ori nu este alocat suficient timp comunicării sau nu se pune accent pe acțiunea de comunicare cu pacientul.

Nenumărate studii realizate din Australia până în SUA, din Marea Britanie până în Brazilia arată legătura dintre comunicare și aderența la tratament. Un fapt atât de simplu și atât de logic: pacientul trebuie să înțeleagă ce presupune tratamentul său, cum trebuie să procedeze până la detaliu și, mai ales ce urmări există dacă nu își ia întocmai tratamentul. Odată ce pacientul a înțeles exact ce are de făcut, în mintea lui apare și faptul că medicul său este unul priceput. De aici până la apariția încrederii lui în medic este un singur pas.

La polul opus, un pacient ajuns acasă cu un ”pumn” de pastile, pe care nu știe cum să le ia, este un pacient la risc fie să nu ia corect tratamentul, fie să renunțe la el pentru că este prea complicat pentru el. Și de multe ori pacienții, în special cei cronici, sunt în vârstă, cu un nivel de educație scăzut și le este dificil să se descurce în hățișurile unei scheme de tratament complicate.

Firește, la explicarea acestor aspecte ar trebui ca medicul să fie susținut și de asistent, care să explice în amănunt cum trebuie luat tratamentul sau chiar și psihologul, care să susțină pacientul și familia acestuia în situații mai dificile. În fapt, în puține cazuri se întâmplă așa.

Pacienții au și nevoie de un mesaj adaptat nevoilor și nivelului lor educaționale.

Și, nu în ultimul rând, un cuvânt bun poate face minuni!